Ägg.

Istället för bröd till frukost

Posted on Posted in Frukost/mellanmål, Glutenfritt, Hälsa, LCHF, Mejerifritt, Paleo, Recept, Vegan

Igår var det middag och idag snackar vi istället frukost.

Eller idag och idag, ikväll snarare. Det blev ett oväntat fönsterbyte här hemma idag så det har varit fullt upp – men här kommer iallafall inlägget!

Jag tror de flesta tycker det är svårt att veta vad de ska äta till frukost vid en kostomläggning.

Vad äter man om inte bröd?

Här kommer lite frukostinspiration – en blandning av både paleo, LCHF, veganskt men framförallt helt glutenfritt och mejerifritt!

Passande frukostar för de flesta helt enkel och garanterat brödfritt!

***

Ägg i alla former är den perfekta och mest mättande frukosten!

Kokt, stekta, äggröra, omelett, wrap med fyllning eller som pannkakor – bara vispa ihop ägg med fiberhusk och kokosmjölk (eller grädde).

Ägg innehåller i princip alla näringsämnen (förutom c-vitamin), det innehåller dessutom fett och protein så det mättar bra – allt du vill ha på ditt frukostbord!

Nästa frukosttips är gårdagens middagsrester. Perfekt om du åt kött kvällen innan som pannbiff, köttbullar eller köttfärslimpa. Ät som det är eller tillsammans med smör och/eller surkål.

Middagsrester som lax och räkor är också en perfekt frukost – lite majonnäs och kanske ett ägg till det så står du dig garanterat mätt hela förmiddagen!

Är du den som inte föredrar så proteinrika frukostar så kanske en smoothie eller smoothiebowl är något för dig. Jag mixar alltid ner olika ingredienser beroende på vad jag har hemma, men jag försöker alltid få med en avokado för krämighet och mättnad. Kokosmjölk är också bra att slänga i och lite kokosolja eller mct-olja för ytterligare energiborst. Tillsätt valfria bär eller frukter beroende på hur sött du vill ha det. Blåbär, hallon eller jordgubbar är gott medan en banan ökar på krämigheten ytterligare.

Toppa med superpulver som nypon, lite gurkmeja, nejlika, kardemumma, kanel, vanilj eller andra superpulver som maca eller spirulina. Toppa också gärna med något tuggbart som fröer eller nötter för matsmältningens skull.

Ytterligare tips till smoothien är att passa på att slänga ner lite grönt, typ färsk spenat, zucchini eller grönkål. Det går också utmärkt att boosta den med ett rått ägg.

Är det grötfrukost du är ute efter så hittar du tre mättande lågkolhydratsraringar här –>

Mejerifri blomkålsgröt

Mandelgröt

Chiagröt

Kokosgröt

Är du inne i yoghurtsvängen så är detta vägen för dig–>

Mejerifri yoghurt

Avokado och bananyoghurt

Mejerifri yoghurt/glass

***

Hoppas du hittar någon frukostfavorit och kastar ut brödet imorgon – det passar bättre till fåglarna 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *