Pulled pors och smörstekt brysselkål.

I’m alive!

Posted on Posted in Hälsa, Personligt

Hej hå!

Jag tog typ en veckas bloggpaus. Oplanerad med välbehövlig.

Jag har dels skrivit hemtenta men sen har det varit så fint väder så hela familjen har passat på att vara ute i solen och umgåtts.

Jag har faktiskt fortsatt med att äta strikt LCHF/keto och det funkar så mycket bättre än jag trott! Jag trodde jag skulle vara sååå sötsugen på typ dadlar och annat låtsasfika, men nix pix. Alltså känslan i min kropp.

Lugnet och mättnaden som jag inte känt på så länge. Halleluja typ.

Jag känner mig NÖJD efter att jag ätit, nästan inget sötsug alls – känner jag mig sugen på något efter maten har jag tagit en stor kopp te, ibland med kokosolja i.

Tänk om alla kunde få känna den här känslan av l u g n och m ä t t n a d 🙂

På bilden ser du min lunch idag. Ungefär så har min mat sett ut de senaste veckorna, brunt med lite inslag av grönt och massa fett.

På dessa två veckor (tror jag det blir?!) har jag totalt ätit kanske 1-1,5 äpple på grund av sjunkande blodsocker. Däremot har jag fått skeda i mig lite honung i början av perioden – också på grund av sjunkande blodsocker. Det tar ju ett tag att ställa om och hitta rätt insulindoser.

Men inte mer sött än så! Känner mig stolt!

Och på tal om insulindoser så har jag mer än halverat mitt måltidsinsulin. Förut tog jag mellan 4-6 enheter till maten och nu tar jag för det mesta runt 2, kanske 3 ibland. Vissa dagar inte ens två per måltid utan ännu mindre! Mitt långtidsinsulin har minskat från ca 17-18 till typ 12-14, jag har fortfarande inte korrigerat det klart – vissa nätter har jag varit alldeles för låg i blodsockret och vissa har det legat perfekt. Då ska jag tillägga att jag tränat otroligt lite denna period så om jag bara kommer igång med träningen som jag brukar sen så kommer jag antagligen få sänka doserna ytterligare.

Ni vet, ju mindre insulin i kroppen – desto färre svängningar i blodsockret. Om du inte har så mycket insulin i kroppen så kan heller inte blodsockret störtdyka. En fördel med det är att man slipper panikhunger på grund av lågt blodsocker 😀 Man ska såklart ha så pass mycket insulin så man får bra blodsocker men inte mer än så!

Och glöm inte – detta gäller även dig som inte har diabetes. Din kropp reglerar också insulin efter kolhydrats- och sockerintag 😉

Och hur minskar man sitt insulinbehov? Jo genom att minska på sockret och kolhydraterna!

***

Nu väntar jag bara på resultatet av min hemtenta och sen blir det nya äventyr. Jag vet inte exakt vad ännu, håller på och tittar lite på vilka alternativ som finns och så fort jag bestämt mig så kommer jag såklart berätta!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *