Träningsskor och träningsredskap.

Tre tips för att bli ett hälsosammare du

Posted on Posted in Hälsa, Personlig utveckling

Januari! Månaden då flest löften om hälsosammare jag avges?

Bara en liten gissning, men antar att jag inte är helt fel ute med tanke på nyårslöften och överfulla gym. Åtminstone några veckor eller så…

Men hur gör man? Var ska man börja?

Träning i all ära! Men jag tycker faktiskt inte det är där man ska börja!

Här är mina tips på hur du börjar.

Tre tips för att bli ett hälsosammare DU

Kosten. Kosten är viktigast. Det du äter är det som bygger dig, dina muskler, dina hormoner, dina organ, ditt hjärta, dina kärl, ja du fattar. Fokusera på maten först. Det är steg ett.

Ät ordentligt med fett och protein. Ät så du blir mätt! Lägg till kolhydrater i form av obegränsat med grönsaker och rotfrukter. Ät naturligt och skippa innehållsförteckningar.

Tips på fettkällor: Smör, avokado, äggula, kokosolja, oliver/olivolja.

Tips på proteinkällor: Nötkött, fläskkött, fågel, fisk, ägg, skaldjur.

Variera grönsaker och försök ät från alla färger.

Sömnen. Sömnen få inte bortprioriteras! Sov och se till att sömnen är av kvalitet. När du vaknar ska du vara utvilad. Lägg dig ungefär samma tidpunkt varje kväll och vakna på samma tid.

Det är när du sover som kroppen återhämtar sig, återuppbyggs, repareras och det är även då immunförsvaret får chansen att verka.

Sov! Det är VIKTIGT!

Minska stressen. Stress är förödande för oss. Du kan äta perfekt, sova som en kung men stressar du bryter du ändå ner kroppen och ditt immunförsvar. Stress hindrar viktnedgång, gör dig känsligare för infektioner och stress bryter verkligen ner din kropp. På riktigt.

Börja med dessa tre!

När dessa fungerar så kan man ta tag i träningen mer ordentligt.

Kettlebell och hantlar.

4 thoughts on “Tre tips för att bli ett hälsosammare du

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *