Glödlampa, mental träning och livsmål.

Fokus i April – om mental träning

Posted on Posted in Lycka, Personlig utveckling

Ny månad. Och oftast betyder en ny månad ett nytt fokus för mig.

Mina tidigare fokus hittar du här:

Sötningsfritt Januari & sötningsdetox

Tacksamhetsfebruari

Knipmars

Jag tänkte berätta lite om hur jag gör när jag lägger upp ett fokus. Jag tror ju mycket på den mentala biten, den funkar på det mesta i livet.

Om mental träning

Det mentala och det positiva tänket fungerar vid:

Jobb, mammalivet, vid träning, när man står inför en utmaning, i skolan, ja det fungerar för det mesta helt enkelt!

Det är ju när vi tänker som hjärnan fokuserar.

Vi kan tänka negativt. Vi kan tänka positivt.

It’s your choice!

Tankarna gör nästan upp som små vägar i hjärnan, vägar hjärnan tränats på att ta. Antingen kan man ta den enkla vägen och tänka som man alltid gjort eller så utmanar man sig själv och ändrar tankemönster.

Hjärnan är en lättlurad fettklump.

Att den är lättlurad innebär att den tror på vad du tänker.

Hur många gånger har man inte inbillat sig något? Hur ofta har man inte vaknat och trott en dröm varit sann? Ångest? Man bygger upp en nervositet som enbart man själv kan känna och tänka – man tänker sig orolig, grubblar och får ångest.

Ni förstår var jag vill komma.

Kvinnoprofil med moln.

Nog om det.

Nu ska jag prata lite om hur man kan använda hjärnans svagheter som lättlurad till något positivt! Och hur jag gör när jag tränar mentalt.

1.Att skriva ner är alltid nummer ett. Man behöver inte ha en tydlig bild av vad du vill, bara skriv. Att skriva gör att man får ett flow, en tanke föder en annan och att skriva gör att man får ner tankarna i ord. Skrivandet hjälper dig även att bearbeta och att se framför dig vad det är du menar, vill och strävar efter.

2.Gör upp en plan. Med plan menar jag bara – plan för ett första steg – var du ska börja. Att vilja bli författare kräver att man skriver en bok. Men bara för du börjar skriva böcker blir du inte automatiskt en författare, eller hur?! Steg ett kan alltså vara att gå en skrivarkurs. Skrivarkursen gör dig inte till författare och du vet kanske inte vad nästa steg är. Men det är inte det som är viktigt. Det är STEG ETT som är viktigt!

3.Gör tanke och plan till verklighet. Anmäl dig på den där skrivarkursen. Det är lätt att fastna i drömmar och planer men att aldrig göra verklighet av dem. Anmäl dig. Sluta fundera och bara gör det.

Det är lite här den mentala biten kommer in. Att tro! Att tro på att det löser sig och att du gör rätt val för dig själv och dina drömmar. Våga och tro.

När du tror på dig själv och dina livsval så hänger hjärnan på. Hjärnan tror på dina val eftersom du bestämt dig för att de är rätt och att resten löser sig. Vi snackar lite ”The secret” nu.

Positivitet.

Tro.

Målbild.

Att följa sitt hjärta eller intuition kan man också kalla det…

4.Målbild. Ha en målbild framför dig. Vart vill du nå med dina drömmar och hur ser de ut när du nått dit? Se dina bästsäljande böcker på boktoppen i bokhandeln. Är det ett barn du vill ha, se hur barnet läggs upp på ditt bröst vid förlossningen, är det ett speciellt jobb du är ute efter så visualiserar du din namnteckning på anställningsbeviset och så vidare.

Att fokusera på målbilden gör även det att hjärnan tror du redan har det du visualiserar. Detta kan faktiskt vara det viktigaste steget.

***

Hur vet jag att det funkar?

Det vet du när du står där med anställningsbeviset i handen eller med din nytryckta bok framför dig.

Jag själv använder alltid denna typ av mental träning.

Jag vill jobba med hälsa.

Något som jag för flera år sedan har 1.skrivit ner när jag gjort upp mål för framtiden.

Jag har 2.gjort upp en plan som steg ett. Jag började kolla på och jämföra olika hälsoutbildningar och jag anmälde mig tillslut till en av dem!

Jag gjorde 3.tanke och plan till verklighet genom att jag håller på att utbilda mig till kost- och hälsocoach, även att jag inte vet vad steg två är.

Och jag har alltid haft och har fortfarande en 4.målbild där jag ser mig själv jobba med hälsa. Jag har lite olika scenarion framför mig – men de finns där hela tiden i mitt bakhuvud och just därför jobbar jag mot dem även att jag inte ens tänker på det.

***

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *