Att vara så där hälsosam del 2

Posted on Posted in Hälsa, Personlig utveckling, Personligt, Uncategorized

När jag skrivit inlägget Att vara så där hälsosam!

– så kände jag att jag missade en hel del.

Jag tenderar att sväva iväg i mitt skrivande eftersom jag har så mycket idéer och tankar. Jag börjar ofta på ett ställe men slutar nån helt annanstans! 🙂

Det var det där med om jag varit så där jobbigt hälsosam hela livet? Och varför är jag där jag är idag?

Jag har alltid tyckt hälsa är roligt! Jag har altid tyckt om att träna och röra på mig och att äta nyttigt, även om definitionen nyttigt ändrat innebörd med åren. Jag har också alltid älskat att laga mat och experimentera fram nya smakkombinationer, gärna i hälsosamt format.

Att kombinera gott och hälsosamt är min melodi♥

Men det är väl ändå först de senaste åren som jag på riktigt nördat in mig i ämnet hälsa. Det började nog med att jag fick min diabetes typ 1 diagnos i december 2010.

Till en början lyssnade jag på sjukvårdens kostråd och i början fungerade det bra eftersom man ofta har en liten mängd insulinproduktion kvar de första åren. Åren gick och jag märkte att blodsockret började bli lite mer svårstyrt. Jag undrade om man verkligen behövde ha det så här och började forska lite efter andra lösningar.

Nu var vi framme på år 2013 om jag inte minns helt fel. Jag började läsa kostdoktorns bok ”Matrevolutionen” och insåg att LCHF ju måste vara den perfekta kosten för en diabetiker. Du tar bort det som höjer just blodsockret!

Jag blev typ frälst direkt! Vilken skillnad! Jag hade ändå ganska bra blodsocker innan men nu kände ja mig i princip frisk!

Men det var här motståndet från sjukvården började. Jag hade ”för bra” värden. Jag pressade mig för hårt och det kunde ju bli farligt.

Farligt att efterlikna en frisk persons blodsocker?

Här kände jag att jag och mitt diabetesteam sakta men säkert började glida isär och droppen var när jag insåg att kostråden vi fick var sponsrade av insulinproducerande företag. Klart att de ville att vi skulle äta blodsockerhöjande mat!

Efter att jag ätit LCHF i några år så kände jag att jag ville lära mig ännu mer. Jag hade hittat en kost som passade mitt liv bra men jag ville optimera min hälsa på fler plan än så!

Jag började experimentera med min egen hälsa. Ville bli så”frisk” som möjligt och här började jag lyssna på hälsopoddar, podden ”Hälsosant” bland annat, där massor inspirerande hälsogurus intervjuas och jag blev så inspirerad!

En helt ny värld öppnades för mig. Så mycket jag missat och så mycket man kunde göra själv. Jag fick det som jag alltid trott bekräftat;

Det är långt ifrån dina gener som styr din hälsa, det är du själv som har makten.

Jag insåg att det inte bara var kosten som spelade roll. Även om den är väldigt viktig.

Stress, sömnen, det psykiska välmående, andningen, återhämtning, näringsstatus och massor annat var minst lika viktigt.

Sen bara flöt det på. Det blir som en drog.

Man kan inte sluta optimera sin egna hälsa.

Jag ville lära mig mer. Jag ville sova ännu bättre, jag ville bli ännu starkare, ännu friskare och jag ville ”bli mitt bästa jag”.

Jag känner mig rik av all kunskap jag får ta del av. Det finns så mycket att lära och det är så otroligt spännande.

Som jag skrev i första inlägget så tenderar man att bli lite extrem när man hamnar i hälsoträsket 😉 eftersom baksidan av all information och all kunskap man får är att man inser hur mycket skit (rent ut sagt) det finns.

Ju mer man lär sig desto renare vill man leva. Det slutar aldrig.

Egologiskt - Therése.

Jag gillar att gå min egna väg

Det börjar ofta med kosten. Jag började med LCHF men äter idag en blandning av lågkolhydrat och PALEO.

Efter något år på LCHF ville jag minska mejerier eftersom jag insåg att det inte är optimalt att äta mycket mejerier. Mejerier är inflammationsdrivande och ärligt talat – vi äter en annan arts bröstmjölk fullproppad av hormoner som ska få dess avkomma att växa?! Mejerier driver också på insulin. Insulin är ju ett uppbyggande hormon – mycket mejerier ökar tillväxt, även på oss människor.

Det finns dessutom en del som talar för kopplingen mejerier och diabetes typ 1. Likaså gluten och diabetes typ 1. Därför är dessa två livsmedel något jag håller mig borta ifrån idag.

Jag insåg också att LCHF är väldigt bra kost för både blodsockret och viktnedgång men den bryr sig inget om ren kost. Bacon, korv och annan chark innehåller nitriter som är cancerframkallande.

Därav min blandning mellan lågkolhydrat och PALEO idag.

Mejeri- och tillsatsfri LCHF och PALEO fast mindre frukt och andra kolhydrater.

Så här är jag idag!

Ständigt på jakt efter mer kunskap om kroppen och dess funktion, hur man optimerar både sitt liv och sin hälsa och jag bara älskar att lära mig mer, förändra och förbättra! 🙂

Vore intressant att höra vem DU är och vad som tagit dig hit till min blogg? 🙂 😉

2 thoughts on “Att vara så där hälsosam del 2

  1. Hej.
    Jag är väldigt nyfiken på den födoämnesanalys du gjort tidigare, om du tagit bort de livsmedel som analysen föreslog samt provade rotationsdieten? Det mest intressanta är om det gav något resultat. Jag går nämligen själv i valet och kvalet gällande om jag skall beställa en Imupro300.

    Mvh Dan

    1. Hej! Jag gjorde födoämnesanalysen från EU BioTek, 96 födoämnen, både IgG och IgA.

      Jag har uteslutit dessa livsmedel i snart sex mån som var rekommendationen så ska snart återintroducera igen. Har märkt förbättringar på min sons eksem. Jag själv gjorde det egentligen mest av nyfikenhet och för jag har diabetes typ 1 och misstänkte att jag reagerade på mjölk tex som det också bekräftade!

      Kommer skriva hur det går med återintroduceringen framöver och har även skrivit om testet på bloggen innan.

      Jag själv har inte märkt så stor skillnad och ibland kommer min sons utslag igen. Tror man måste titta helhet, ex tror jag ibland han reagerar på citronsyra. Har även kört rotations och det är sjukt jobbigt. Får se hur länge jag orkar.
      Har du stora problem tycker jag du ska göra testet men man måste ändå se över hela ens livsstil. Kommer komma länge inlägg om detta framöver!

      Lycka till och skriv igen om du har fler frågor! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *